Kashaneh Group


رقابت زنجیره‌های تامین

سازمان‌های تجاری و صنعتی به طور مستمر پاسخ و واکنش به تقاضای مشتری را مدنظر و توجه دارند تا به این ترتیب مزیت‌های رقابتی خود را در میان رقباشان حفظ کنند. مدیریت زنجیره تامین به واسطه تمرکز بر جریان‌های اطلاعات، مواد و نقدینگی از فروشندگان به مشتریان و بالعکس توجه زیادی را به خود معطوف کرده است.

از ویژگی‌های کلیدی کسب و کار امروزی این ایده است که این زنجیره‌های تامین هستند که با هم در رقابتند نه سازمان‌ها و شرکت‌های منفرد و موفقیت یا شکست زنجیره‌های تامین نهایتا از دیدگاه مشتری نهایی و در بازارهای محصولات و خدمات ارزیابی می‌گردد.

به دست آوردن محصول مورد نظر در زمان مورد نظر و مناسب برای عرضه به مشتری نه تنها محور اصلی برای موفقیت رقابتی است بلکه کلید بقا در میدان رقابت می‌باشد از این رو رضایت مشتری و درک بازار از عناصر حیاتی است که باید هنگام تعیین یک استراتژی برای زنجیره تامین مدنظر قرار گیرد.

سنجش‌ها درجه تحقق اهداف مورد نظر را بیان می‌کنند که میانگینی از وضعیت گذشته می‌باشد و پیش‌بینی رشد وضعیت در مراحل بعدی را امکان‌پذیر می‌سازد. سنجش‌ها باید خصوصیات زیر را داشته باشند:

 

- مرتبط با اهداف استراتژیک مدیریت زنجیره تامین باشد.

- کنترل شده باشد: ممکن است افراد مقادیر سنجش‌ها را به واسطه فعالیت‌های در حیطه خود، واقعی نشان ندهند.

- سادگی: قواعد محاسبه آنها آسان و قابل فهم باشد.

- اطمینان: سنجش‌ها نبایستی خیلی سخت و به اصطلاح استادکارانه باشند.

- امکان پخش: در سطوح مختلف سازمان قابل تفسیر کردن باشد.

- قابل اندازه‌گیری: بیان آن با ارقام بدون صرف هزینه زیاد ممکن باشد.

 

ارزیابی اثربخشی مدیریت زنجیره تامین از طریق بکارگیری کارت امتیاز متوازن/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه پوستری


گروه کاشانه