Kashaneh Group


اندازه‌گیری نقطه آغاز فرایند علمی مدیریت

در حال حاضر تقریبا تمامی کشورهای توسعه‌یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را جهت بهبود و ارتقای بهره‌وری در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای، بخشی، شرکت‌ها و حتی تک‌تک افراد جامعه انجام داده و رشد و توسعه روزافزون خود را مرهون توجه و نگرش صحیح به امر بهره‌وری می‌دانند.

با توجه به اهمیت و حساسیت روزافزون بهره‌وری در توسعه کشورها و ورود صنعت کشورمان به مرحله اندازه‌گیری بهره‌وری طی سال‌های اخیر، لزوم طراحی و تدوین معیارها و شاخص‌های بهره‌وری در سطوح مختلف به عنوان مبنایی برای ارزیابی، برنامه‌ریزی و بهبود بهره‌وری احساس می‌شود.

 

وضعیت بهره‌وری در ایران

در فعالیت‌های مرتبط با بهره‌وری در سطح ایران (سطح ملی) سه مشکل اساسی وجود دارد:

 

1- نشان دادن بهره‌وری به عنوان مقوله‌ای جدید، جدا و متمایز از فعالیت‌های مدیریتی

 

2- خلاصه شدن فعالیت‌های فرهنگی در سطح شعارنویسی، پوستر چسباندن، و بمباران سمینارها و سخنرانی‌ها در ایام بهره‌وری

کارشناسان ژاپنی در سال 1987 هنگام اجرای یک پروژه افزایش بهره‌وری در سنگاپور دریافتند اگر مسیر فرایند بهره‌وری را به جای این که از مفهوم‌پردازی آغاز کنند از بکارگیری و کاربرد شروع کنند، بسیار موثرتر خواهد بود. برپایه این تجربه یکی از اساتید به منظور ساده کردن فعالیت‌های Kaizen، روش سنتی ژاپنی را به روش عملی تغییر داد و مدلی تحت عنوان بهبود بهره‌وری جامع (Integrated Productivity Improvement) ابداع نمود. بر پایه این مدل فعالیت‌های توسعه و بهبود بهره‌وری در گوشه‌ای از محل کار یا کارخانه با روش‌های بسیار ساده و برپایه وضعیت موجود آغاز و به تدریج و به طور مداوم به سایر نقاط گسترش داده می‌شود.

 

3- حاکمیت تفکر چپ‌مغزی بر فرایند بهبود بهره‌وری

 

ضرورت اندازه‌گیری بهره‌وری

اندازه‌گیری، جز لاینفک و به تعبیر برخی نقطه آغاز فرایند علمی مدیریت بهره‌وری است اگر بخواهیم بهره‌وری را در فرهنگ سازمانی جلوه‌گر سازیم، مشروط به اهدف قابل اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد مدیریت است به عبارتی دیگر، اندازه‌گیری بهره‌وری، فراهم‌آورنده اطلاعاتی است که امکان ارزیابی و قضاوت را پیرامون چگونگی حرکت به سوی هدف (وضع مطلوب) را از نقطه عزیمت و شرایط قبلی (وضع موجود) ایجاد می‌کند.

اندازه‌گیری بهره‌وری، سازمان را در امر ایجاد ارتباط صحیح بین بهره‌وری با سایر اهداف استراتژیک سازمان یاری می‌دهد. برای مثال بهبود بهره‌وری ممکن است ابزار اولیه دست‌یابی به افزایش سهم سازمان در بازار باشد. وجود یک سیستم مطمئن اندازه‌گیری بهره‌وری سازمان را قادر می‌سازد تا از طریق ایجاد سطوح مورد نظر در بهبود بهره‌وری (که با دست‌یابی به یک هدف استراتژیک مشخص مرتبط است) به طرح‌های استراتژیک خود جان تازه‌ای ببخشد و آنها را متحقق سازد.

اندازه‌گیری بهره‌وری در کنار منافع استراتژیک آن کارکردهای تقویت‌کننده سودمند دیگری را نیز برای سازمان در بردارد. برخی از کارکردهای مفید آن عبارتند از:

- آگاه‌سازی

- ارزیابی مشکلات (شناسایی فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات)

- ایجاد مکانیزمی برای ارائه بازخور

- ایجاد اطلاعات برای انواع تصمیم‌گیری‌های مدیریتی

 

مدل اندازه‌گیری بهره‌وری در شرکت‌های برق منطقه‌ای/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه شفاهی


گروه کاشانه