Kashaneh Group


راه موفقیت GE

متخصصین اسلحه‌ای در اختیار دارند که از آن برای استقرار بخشیدن به تخصص خود در اذهان استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند تمرکز خود را روی یک فراورده، یک فایده یا یک پیام معطوف کنند. هنگامی که مشتریان بالقوه را مجذوب پیام‌تان کردید می‌توانید هر چیزی را که به آنها بفروشید.

 

153- تنها بیرون پا نهادن از سرمستی‌های گذشته، بینش‌های تازه می‌آفریند.

154- کشوری که زیر سلطه ترسوها باشد ثروتمند نمی‌شود. کشوری ثروتمند می‌شود که راه را بر شکوفایی کاشفان و نواندیشان خود بگشاید.

155- چسبیدن به سنت‌های کهن، فرار از رویارویی با واقعیت است.

156- شرکتی که جهانی نشود بازی را به شرکت‌هایی که جهانی شده‌اند می‌بازد و باید دست از کسب و کار بشوید.

157- مدیران امروز با سازمان‌هایی سروکار دارند که هیچ شباهتی به سازمان‌های گذشته ندارند. جوامع و سازمان‌ها در صورتی قادر به دوام هستند که عمیقا، تغییر کنند.

158- بازیکنان خبره و ماهر تحت نظر مربیان ترسو و محتاط نمی‌توانند یک گروه توانمند پیروزی‌آفرین درست کنند.

159- آینده قابل پیش‌بینی نیست، بشر آینده را می‌سازد.

160- تنها امتیاز رقابتی سازمان‌ها در قرن 21، برخورداری از کارکنان فرهیخته و ارزشمند است و برخورداری از این کارکنان، بزرگ‌ترین چالشی است که مدیران در این سده با آن روبرو هستند.

 

کتاب‌نامه فرا (تنها بی‌پروایان پایدارند، ثروت‌آفرینان، Jack Welch، راه موفقیت GE، جهانی شدن، خدایان مدیریت، در اوج پیروزی، درس‌هایی از آینده، راهبردهای مدیریت منابع انسانی)


گروه کاشانه

مدل‏سازی در دینامیک سیستم‌ها

برای یکپارچگی پیچیدگی و ارتباط زیرسیستم‌هایی شامل اقتصاد، مسائل بومی منطقه‌ای، تبعات اجتماعی و سیاسی یک تصمیم، دینامیک سیستم‌ها می‌تواند روش مناسبی باشد. روشی که به مرز و منطقه خاصی محدود نمی‌باشد و قادر به شبیه‌سازی در تمامی دوره‌های زمانی است. این شبیه‌سازی یکپارچه با استفاده از حلقه‌های بازخوردی و تاثیرات آنها ایجاد می‌شود.

رویکرد پویایی سیستم به دلیل بررسی جامع موضوعات مورد تحلیل به وسیله شناخت متغیرهای موثر در مساله و در نظر گرفتن روابط آنها، بکارگیری از بازخوردهای موجود در مدل که شرایط مساله را تشریح می‌کند و قابلیت شبیه‌سازی مدل با استفاده از نرم‌افزارهای موجود در این زمینه جهت پیش‌بینی آینده، رویکردی مناسب و کارامد می‌باشد.

مدل‌های دینامیک سیستم‌ها که شبیه‌سازی کامپیوتری انجام می‌دهند انواع گوناگونی دارند که از جمله می‌توان به Vensim، Stella و Powersim اشاره کرد. برنامه‌های شبیه‌سازی دینامیک سیستم‌ها که بر پایه انباشته و جریان عمل می‌کند به دست Forrester در MIT در دهه 1960 ایجاد و گسترش یافت.

مدل‌های دینامیک سیستم‌ها بر پایه سه عنصر انباشته (مقدار مواد ذخیره‌شده)، جریان (حرکت مواد بین انباشته‌ها) و مبدل‌ها (ارکان داخلی انباشته و جریان و عملگرهای بین آنها) می‌باشد. مدل‌های دینامیک سیستم‌ها بسیار انعطاف‌پذیر و قدرتمند برای شبیه‌سازی سیستم است.

یک نرم‌افزار شبیه‌سازی در این حوزه باید دارای توانایی‌های زیر باشد تا در شبیه‌سازی مدل‌ها بتواند کارا و اثربخش عمل نماید:

- کار با آن راحت باشد.

- قابلیت نصب بر روی تمامی سیستم عامل‌ها را داشته باشد.

- منعطف باشد یعنی بتوان پارامترهای زیادی را در آن وارد یا از آن حذف کرد.

- زمان شبیه‌سازی آن زیاد نباشد.

- قابلیت شبیه‌سازی مداوم داشته باشد.

- این تضمین را داشته باشد که جواب‌های درست تولید کند. (اعتبارسنجی نرم‌افزار)

- قابل بسط و گسترش باشد.

 

نرم‌افزار Vensim از دسته نرم‌افزارهای مدل‌سازی می‌باشد که به کاربر اجازه می‌دهد ضمن ساخت مدل‌های مفهومی از اطلاعات در اختیار، آنها را شبیه‌سازی و آنالیز کند و به مدل بهینه برای تحلیل سیستم‌های پویا دست یابد. نرم‌افزار Vensim برای ساخت مدل‌های ساده و انعطاف‌پذیر کوچک با استفاده از حلقه‌های علی- حلقوی، نمودارهای جریان و نهایتاً شبیه سازی آنها کاربرد موثری دارد.

با اتصال متغیرهای داخلی سیستم به مدل علی- حلقوی به دست خواهد آمد و برای نشان دادن نحوه ارتباطات داخلی آنها، استفاده از فرمول‌نویسی در برنامه میسر خواهد بود. قابلیت تحلیل مدل از مراحل ساخت مدل و ارتباط عناصر چرخه‌های علی- حلقوی آغاز می‌شود و در نهایت Vensim این امکان را در اختیار کابر قرار خواهد داد که رفتار تک تک عناصر در انتهای شبیه‌سازی تحلیل شود و مدلی بهینه و مناسب به دست آید.

 

ارائه مدلی برای بررسی اتلاف در خطوط انتقال برق با استفاده از رویکرد دینامیک سیستم‌ها/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه پوستری


گروه کاشانه

بازمهندسی فراگیر

متخصص کسی است که در یک زمینه خوب آموزش دیده و آگاهی زیادی دارد. مردم تحت تاثیر آنهایی قرار می‌گیرند که روی فراورده یا فعالیت خاصی متمرکز شده‌اند. آنها فردی را که دارای معلومات عمومی است در همه زمینه‌ها متخصص نمی‌دانند.

 

143- سازمان‌هایی که مدل‌های کسب و کار خود را با لحاظ کردن مدل‌های شبکه‌ای بازآفرینی نکنند به زودی از میدان رقابت بیرون رانده شده و شکست خواهند خورد.

144- هر چه مغز شما نیرومند شود، داراتر می‌شوید.

145- در بازاریابی سنتی شاخص موفقیت، سهم از بازار است ولی در بازاریابی تک به تک شاخص موفقیت، سهم از مشتری است.

146- مهندسی مجدد آفرینش فرایندهای سازمانی است. بازمهندسی فراگیر راه گسترش فرایندها در بیرون از مرزهای سازمان را نشان می‌دهد.

147- خوبی و میان‌مایگی، دشمن بزرگی و برتری است.

148- اگر می‌خواهید کارکنان‌تان بزرگ بیاندیشند خود، گام‌های بزرگ بردارید.

149- نه امور مالی و نه راهبرد، هیچ یک مزیت رقابتی ماندگار نیستند. این فقط کارتیمی است که در نهایت باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شود زیرا هم توان لازم را دارد و هم کمیاب است.

150- دورانی پرخطر پیش روی غول‌های دنیای کسب و کار قرار دارد مگر آن که در راه و روش خود بازنگری نمایند.

151- زندگی در فرهنگ الکترونیکی یعنی زندگی در تغییر، تغییر به عنوان شرط بقا ... باید تا حد تغییر ژنتیک سازمان‌ها آماده باشید.

152- اشتیاق شرکت‌ها برای رشد مداوم غالبا منجر به گیر افتادن آنها در تله همه چیز برای همه کس می‌شود و این مساله به نوبه خود وجوه تمایز آنها را از بین خواهد برد.

 

کتاب‌نامه فرا (ارزش‌آفرینی در اقتصاد شبکه‌ای، بابای دارا، بابای نادار، بازاریابی تک به تک، بازمهندسی فراگیر، بهتر از خوب، بی‌واسطه از دل، پنج دشمن کارتیمی، پیل و پیشه، تحول، تمایز یا نابودی)


گروه کاشانه

اعتبارسنجی

اعتبار به معنی اعتماد داشتن و باور کردن مترادف کلمه Credit می‌باشد. اعتبار در مفهوم عام آن، حسن شهرتی است که شخص نسبت به قابلیت ایفای تعهداتش دارد یعنی اعتماد به انجام تعهدات یک شخص در طول انجام معامله یا معاملاتش. بر این اساس، واژه اعتبار در عرف بنگاه‌های اقتصادی، مترادف با ایجاد تسهیلات مالی برای مشتریان، اعتبارات بانکی، تسهیلات اعتباری و تسهیلات اعطایی می‌باشد. هر یک از طرق مختلف تامین مالی یا تضمین تعهدات واحدهای اقتصادی، گونه‌ای از تسهیلات اعطایی محسوب می‌گردد بنابراین تسهیلات اعطایی را می‌توان یک یا ترکیبی از موارد ذیل دانست:

1- تامین تمام یا قسمتی از هزینه‌های مالی (جاری و ثابت) یک فعالیت اقتصادی

2- قبول تعهد یا تضمین آثار مالی تمام یا قسمتی از تعهدات مشتریان

 

موسسات اعتباری که بانک‌ها رکن اساسی آن شناخته می‌شوند برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود، نیاز به انجام بررسی‌های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمی دارند و به طور عام، این بررسی‌ها را اعتبارسنجی (Credit Scoring) می‌نامند.

موسسات مالی روش‌های مختلفی را جهت سنجش اعتبار و ریسک مشتریان خود بکار می‌برند. این گستردگی به جهت استفاده از روش‌های کمی مبتنی بر اطلاعات می‌باشد که عموما با تغییر میزان دسترسی به اطلاعات، روش‌های مورد استفاده نیز تغییر می‌کند.

موسسات اعتباری در گذشته به علت محدودیت تنوع وام‌ها و همین طور دسترسی به اطلاعات مشتریان از روش‌های ساده کیفی جهت سنجش اعتبار مشتریان خود استفاده می‌نمودند. روش‌های کمی پس از مدت زمان نسبتا طولانی وارد عرصه تصمیم‌گیری شدند دلیل اصلی این تاخیر به جهت عدم دسترسی به اطلاعات مناسب در زمان مناسب می‌باشد. در بسیاری از کشورها به جهت منع قانونی در مورد حریم شخصی افراد، دشواری‌های بسیاری جهت ایجاد پایگاه داده یکپارچه و قابل دسترسی وجود دارد. بسیاری از موسسات مالی، اطلاعات مربوط به مشتریان را محدود به پایگاه‌های داده خود نمودند. با این حال امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، پایگاه‌های اطلاعاتی عظیمی جهت استفاده محققین و کارشناسان تسهیلات شکل گرفته است که با استفاده از آن بسیاری از روش‌های اعتبارسنجی کمی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در گذشته روش‌های کلاسیک مختلفی نظیر تجزیه و تحلیل ممیزی خطی (Linear Discriminate Analysis)، رگرسیون خطی، درخت دودویی (Binary) و روش حداقل برای اعتبارسنجی استفاده می‌شد که روش‌های تجزیه و تحلیل خطی و رگرسیون محاسبه‌ای دو روش عمده مورد استفاده بوده است. در بین این دو روش، تجزیه و تحلیل خطی از مقبولیت بیشتری برخوردار می‌باشد اما نقطه ضعف روش تجزیه و تحلیل خطی، فرض خطی بودن رابطه بین متغیرها و نرمال بودن آنها است در حالی که این رابطه معمولا غیرخطی و غیرنرمال می‌باشد. در هر دو روش تجزیه و تحلیل خطی و رگرسیون، رابطه خطی بین متغیرها وجود دارد لذا دقت این دو روش بسیار پایین است از سوی دیگر، بعضی از پژوهش‌ها نشان داده است که به جهت رابطه غیرخطی ضعیف بین متغیرها دو روش تجزیه و تحلیل خطی و رگرسیون محاسبه‌ای عملکرد خوبی دارند.

علاوه بر این، چند روش برجسته در حوزه هوش مصنوعی همچون سیستم‌های خبره، سیستم‌های Fuzzy، شبکه‌های عصبی و الگوریتم ژنتیک نیز برای اعتبارسنجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در بین این روش‌ها، شبکه‌های عصبی به علت توانایی تخمین روابط پیچیده غیرخطی بیشتر مورد توجه بوده‌اند.

در ادبیات تحقیق اعتبارسنجی، در اکثر مسائل اعتبارسنجی شبکه‌های عصبی عملکرد دقیق‌تری از رگرسیون و تجزیه و تحلیل ممیزی خطی دارند. از سوی دیگر شبکه‌های عصبی ضعف عمده‌ای در فرایندهای طولانی‌مدت یادگیری دارند و پس از شکل‌گیری معماری بهینه، به مثابه یک جعبه سیاه (Black Box) عمل می‌کنند و به همین دلیل رابطه بین متغیرهای ورودی و خروجی مشخص نمی‌باشد. علاوه بر شبکه‌های عصبی پژوهش‌هایی نیز راجع به الگوریتم ژنتیک وجود دارد ولی سیستم‌های ترکیبی (Hybrid Systems) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

اعتبارسنجی مشتریان کارت‌های اعتباری بانکی با استفاده از الگوریتم ژنتیک/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه شفاهی


گروه کاشانه

اصول بازطراحی فرایندها

مدیریت و مهندسی مجدد فرایندها بیش از آن که یک ابزار یا متدولوژی مشخص باشد، نگرش و دیدگاهی نوین به سازمان و فرایندهای آن است و این مهم موجب‌شده برای اجرا و استقرار آن، روش‌های مختلفی توصیه شود.

 

1- ترکیب فعالیت‌های فرایند یا شکست فرایند به مراحل جزیی و تخصصی؟

 

باور عمومی: تجزیه فرایندها و کارها، انجام آنها را ساده‌تر می‌کند.

واقعیت: تجزیه فرایندها موجب دست به دست شدن کار، افزایش نقاط تماس، افزایش فعالیت‌های کنترلی، افزایش زمان انتظار، کاهش اثربخشی خروجی فرایند، عدم مسوولیت‌پذیری افراد و ... می‌شود.

 

2- تفویض اختیار و تصمیم‌گیری کارکنان یا انجام متمرکز کارها و تصمیم‌های کلیدی توسط افرادی محدود؟

 

باور مدیران: کارکنان مهارت محدود داشته و باید کار ساده و عملیاتی انجام دهند، مدیران تصمیم‌ها را اتخاذ می‌کنند.

واقعیت: تصمیم‌گیری از انجام کار جدا نیست. نیاز به تایید سلسله‌مراتب سازمانی، موجب افزایش زمان انتظار و خدشه‌دار شدن انگیزه و غرورکاری کارکنان می‌شود.

 

3- پیش‌بینی و طراحی فرایندهای متعدد یا طرحریزی فرایندی یکپارچه و استاندارد با لحاظ نمودن تمام جزییات در آن؟

 

باور عمومی: فرایندهای یکسان و عمومی در همه شرایط از چندنسخه‌ای بودن آنها بهتر است.

واقعیت: فرایندهای یکسان در شرایط متغیر کارامد نیستند. این گونه فرایندها به واسطه لحاظ نمودن تمامی جوانب امر در یک ساختار واحد، بسیار پیچیده هستند. نمونه‌های متعدد فرایند، از پیچیدگی کار و افزایش زمان انتظار جلوگیری می‌کنند.

 

4- کاهش بازرسی و کنترل‌ها با هدف روان‌سازی فرایندها، لطمه‌ای به کیفیت انجام آنها وارد نمی‌کند؟

 

باور عمومی: کنترل‌های متعدد دقت و صحت انجام کار را افزایش می‌دهد.

واقعیت: کنترل‌ها تا زمانی که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشند، ضروت دارند، کنترل‌های تجمعی یا تاخیری برای حذف کنترل‌های متعدد موثر هسنتند. یکپارچه کردن فعالیت‌ها، موجب کاهش طبیعی کنترل‌ها می‌شود.

 

چالش‌های فراروی اجرای موثر پروژه‌های مهندسی مجدد فرایندها در ایران/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ کارگاه آموزشی


گروه کاشانه

سازماندهی حول فرایندهای اصلی

رهبری در بازارهای رقابتی، خشنودسازی مشتریان متوقع و زیاده‌خواه، دانایی کارکنان، تحولات روزافزون محیط کسب و کار و سایر تغییرات بنیادین، در آخرین دهه قرن بیستم سازمان‌ها را بر آن داشت تا با کنار گذاردن الگوها و روش‌های سنتی مدیریتی، تن به انقلابی شگرف در کسب کار خود داده و اساس سازمان خود را -که بر مبنای اصول تقسیم کار و مدیریت وظیفه‌ای بنا شده بود- زیر و رو کرده و به سازمان‌ها و مدیریت فرآیندی روی آورند. دیگر کارهای وظیفه‌ای و خشک، سازمان‌های سلسله‌مراتبی، اختیارات و وظایف محدود، محصولات بی‌کیفیت و ...، نه کارکنان دانا و توانمند سازمان‌ها را راضی می‌کرد و نه مشتریان دارای حق انتخاب را.

انقلاب صورت‌گرفته با عنوان طرح‌ریزی دوباره سازمان شروع و به تغییرات بنیادین و اساسی در تمامی جنبه‌های سازمان انجامید. هدف نهایی تلاش‌های انجام‌شده در طراحی دوباره سازمان‌ نیل به فرایندهایی چابک، چندوظیفه‌ای و ساده می‌باشد که قدم‌های کنترلی و غیر ارزش‌افزای آنها نیز حداقل ممکن خواهد بود.

 

تقابل سازمان‌های وظیفه‌ای با سازمان‌های فرایندی

مفاهیمی را که امروزه به عنوان ساختار سازمانی و هرم سازمانی می‌شناسیم، حاصل تفکر و اصولی است که از Adam Smith به یادگار مانده‌اند. وی مبدع و پایه‌گذار اصولی است که در قرن هفدهم میلادی با تکیه بر تقسیم کار طی حدود دو قرن، منجر به ایجاد تحولاتی شگرف در سازمان‌های صنعتی و خدماتی شد. نظریه Smith پس از گذار از انجام تجارب مختلف، از اوایل قرن بیستم منشا شکل‌گیری ساختار وظیفه‌ای سازمان‌های هم‌عصر ما شد.

در آخرین دهه‌های قرن گذشته، سازمان‌ها دریافتند که با وجود تمام تاثیرهای مثبت و شگرف اصل تقسیم کار، تخصصی شدن فعالیت‌ها در دنیای نوین کسب و کار مشکلاتی چون موارد ذیل را به همراه داشته است:

- پیچیدگی فرایندهای کاری

- افزایش تعداد وظایف کاری

- افزایش سطوح میانی سازمان

- افزایش وظایف و فعالیت‌های کنترلی و غیر ارزش‌افزا

 

آگاهی از مشکلات فوق منجر به شکل‌گیری دیدگاه مدیریتی نوینی شد که در آن به جای آن که سازمان را با توجه به تنوع وظایف آن سازماندهی نماید با توجه به فرایندهای اصلی ارائه‌کننده محصولات و خدمات، نگرش فرایندی به سازمان داشته و با تغییر جهتی نود درجه‌ای، ضمن شناسایی و تعریف فرایندهای ارزش‌افزا، به مدیریت آنها می‌پردازد.

 

متدولوژی انجام پروژه‌های مدیریت و بازطراحی فرایندها

متدولوژی مورد نظر کارشناسان آریانا برای بازطراحی فرایندهای کسب و کار سازمان‌ها که با ارزیابی تطبیقی بیش از ده متدولوژی شناخته‌شده، حاصل شده است شامل سه مرحله کلی به قرار ذیل می‌باشد.

 

مرحله اول) شناخت: به طور عمده از وظایف تیم راهبری بوده و شامل تعیین فرایندهای اصلی، شناخت و آسیب‌شناسی فرایندهای اصلی و در نهایت اولویت‌بندی آنها، برای انجام تلاش بازطراحی می‌باشد.

 

مرحله دوم) بازطراحی فرایندها: با تعریف چشم‌انداز و عوامل کلیدی موفقیت فرایندهای مورد بررسی شروع‌شده و با بازطراحی آنها خاتمه می‌یابد.

 

مرحله نهایی) اجرا: با بررسی زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای مورد نیاز برای اجرای فرایندها آغاز شده و ضمن برنامه‌ریزی اجرا به اجرای آزمایشی و نهایی فرایندهای جدید بازطراحی شده، می‌پردازد.

 

چرایی تمایل سازمان‌های ایرانی

آزادسازی اقتصاد دولتی، کاهش قوانین و مقررات دست و پاگیر، تلاش برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، حضور بی‌رحمانه رقبای خارجی در بازار مصرف کشور و چندین و چند دلیل دیگر، سازمان‌های ایرانی را بر آن داشته تا با مجهز شدن به دانش روز مدیریت، درصدد حفظ بقای خود در این گذار سرنوشت‌ساز برآیند.

 

گروه پژوهشی- صنعتی آریانا/ رویکرد و سوابق در حوزه مدیریت و بازطراحی فرایندها


گروه کاشانه

درک رفتارهای یک سیستم پیچیده در طول زمان

دینامیک سیستم‌ها (System Dynamics) روشی برای درک رفتارهای یک سیستم پیچیده در طول زمان است. در این روش با تمرکز بر حلقه‌های بازخورد (Loops Feedback) درون سیستم، تاثیرات غیرخطی و تاخیرهای زمانی در میان متغیرها و همچنین ماهیت انباشتی یا جریانی متغیرها به بررسی رفتار یک سیستم می‌پردازند. با توجه به ماهیت عددی روش دینامیک سیستم‌ها، این امکان وجود دارد که مدل‌های مبتنی بر این روش را با استفاده از رایانه شبیه‌سازی کرد و با مجموعه پارامترها و متغیرهای مختلف، وضعیت سیستم برای یک بازه زمانی در آینده را پیش‌بینی نمود.

روش دینامیک سیستم‌ها در اواخر دهه پنجاه میلادی توسط Forrester در MIT بنیان نهاده شد. وی که به عنوان مخترع حافظه مغناطیسی نیز شهرت دارد بعد از جابه‌جایی به دانشکده مدیریت Sloan همین دانشگاه روش دینامیک سیستم‌ها را برای سیستم‌های مختلف از جمله سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی بکار برد. اولین مقاله منتشرشده از جانب وی با این مضمون مربوط به مقاله‌ای است که در سال 1956 در مجله Harvard Business Review با عنوان دینامیک‌های صنعت منتشر شد.

مطالعه دانشگاهی دینامیک سیستم‌ها از سال 1961 آغاز شد که توسط وی کتابی با عنوان دینامیک صنعت تدوین گردید. بعدها مشخص گردید که روش معرفی‌شده در این کتاب محدود به امور صنعتی نمی‌باشد لذا نام کلی‌تر پویایی سیستم به این روش اطلاق گردید.

اصول و سازوکار دینامیک سیستم‌ها روش درک انواع مشخصی از مسائل پیچیده سیستم است. این رشته در واقع از صنعت و مسائل ناشی از آن نشات گرفته است. کار نخستین آن با برخی مسائل مدیریتی نظیر بی‌ثباتی در تولید و اشتغال، رشد کم یا ناسازگاری فعالیت‌های سازمان‌ها و کاهش سهم بازار در ارتباط بوده است. دینامیک سیستم‌ها که قبلا به دینامیک صنعت معروف بود در اوان ظهور خود و در حل مسائل متنوع کاربرد گسترده‌ای یافت. این پدیده در زمینه‌های مختلف از مدیریت پروژه‌های تحقیق و توسعه گرفته تا برنامه‌ریزی شهری، اضمحلال و رشد جمعیت جامعه انسانی، درک آثار رشد نمایی و حالات آن در جهان متناهی و کاهش منابع طبیعی و حتی آزمون پزشکی از جمله در بیماری قند رشد و گسترش یافت.

با تبدیل عنوان پویایی صنعت به پویایی سیستم این پدیده در واقع به روش درک و شناخت انواع مشخصی از مسائل پیچیده در یک سیستم، حل، برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اجزای آن مبدل شد. مسائل موجود در این سیستم از دو ویژگی پویایی و ساختار بازخوردی برخوردارند. بر اساس ویژگی پویایی، ابعاد کمی و کیفی سیستم در طول زمان دستخوش تغییر است و بر اساس ساختار بازخوردی، سیستم در فرایند تحول خود در هر مرحله به مرحله قبل و بعد خود اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. به بیان دیگر از این علم برای شناخت، درک و تجزیه تحلیل رفتار و حرکات اجزای سیستم استفاده می‌شود.

توانایی این علم به حدی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن مسائل مختلف ساده و پیچیده را مدل‌سازی کرد و تغییرات ناشی از تعامل متغیرها و شناسایی رفتار آتی آنها را در دوره‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار داد. با شناخت مراحل نظری تدوین مدل در پویایی سیستم و آشنایی با انواع مدل‌ها باید مدل‌سازی در سه مرحله زیر انجام گیرد:

- نمودارهای علی- حلقوی

- نمودارهای جریان

- معادلات DYNAMO (رابطه ریاضی بین متغیرها)

 

دینامیک سیستم‌ها بر ساختار و رفتار سیستم‌هایی متکی است که از حلقه‌های بازخوردی مرتبط تشکیل شده‌اند. نمودار علی- حلقوی و جریان مدل‌سازی پویا شیوه ساده‌ای برای نمایش ساختار حلقوی پیش از تدوین معادلات سیستم است. نمودار های جریان مشتمل بر متغیر های نرخ، سطح، کمکی و عناصر ثابت و یک سری آزمون‌ها، عملیات و دستورالعمل‌ها است که برای شبکه‌ای منسجم از مباحث مدیریتی، اقتصادی، مالی و صنایع سازماندهی شده است البته دینامیک سیستم‌ها در دیگر رشته‌ها نیز کاربرد دارد.

نمودار علی- حلقوی به شناسایی حلقه‌های اصلی بازخوردی می‌پردازد و به تمیز بین ماهیت متغیرهای مرتبط کاری ندارد. نمودارهای علی- حلقوی در پویایی سیستم دو نقش مهم ایفا می‌کند:

- در طول تدوین مدل به صورت ساختار مقدماتی فرضیه به مدل‌سازی کمک می‌کنند.

- تصویر ساده‌ای از مدل ارائه می‌کنند.

 

تحلیلگر با بهره‌گیری از این دو نقش، می‌تواند در میان فرضیه‌های ساختاری مدل سریعا ارتباط برقرار کند. معادلات DYNAMO در واقع نوعی معادلات ریاضی هستند که در طول زمان برای تبیین و پیش‌بینی متغیرهای مدل و شناسایی رفتار آنها با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ارائه مدلی برای بررسی اتلاف در خطوط انتقال برق با استفاده از رویکرد دینامیک سیستم‌ها/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه پوستری


گروه کاشانه

بکارگیری QFD

کاربرد QFD به سازمان‌های مشتری‌محور امکان می‌دهد خواسته‌های متنوع مشتریان خود را در مراحل مختلف مدنظر قرار داده، بتوانند با تعیین رابطه میان خواسته مشتری و الزامات تکنیکی سازمان به فرایند تحقق خواسته مشتری سرعت بخشند به عنوان نمونه کاهش دفعات قطع ارتباط حین مکالمه، به عنوان یکی از خواسته‌های مهم مشترکین همراه اول مطرح است. این خواسته مهم مشترکین با برخی از الزامات تکنیکی و مدیریتی شرکت مخابرات دارای رابطه است به این معنی که انجام این الزامات سبب تحقق خواسته مورد نظر خواهد شد. نوع این رابطه به این شرح زیر است:

- رابطه بسیار قوی با افزایش تعداد نصب BTS

- رابطه بسیار قوی با ترافیک‌سنجی شبکه تلفن همراه

- رابطه بسیار قوی با استفاده بهینه از شبکه تلفن همراه

- رابطه قوی با تکنولوژی اطلاعات و زیرساخت‌های آن

 

روش QFD با سه روش مختلف چهار ماتریسی، سی ماتریسی و Blitz بنیانگذاری شده است، شناخته می‌شود. روش چهار ماتریسی متداول شامل این مراحل است:

1- برنامه‌ریزی محصول (Product Planning)

2- برنامه‌ریزی اجزا (Part Planning)

3- برنامه‌ریزی فرایند (Process Planning)

4- برنامه‌ریزی تولید (Production Planning)

 

در هریک از این مراحل از ماتریسی به نام خانه کیفیت (به علت شباهت آن به یک خانه) استفاده می‌شود. ساخت خانه کیفیت (House of Quality) با تعیین خواسته‌های مشتری آغاز می‌شود که اغلب از آنها به What یاد می‌شود. سپس خواسته‌های مشتری توسط تیم QFD دسته‌بندی می‌گردند. بدون تردید درجه اهمیت تمامی خواسته‌های مشتریان با هم یکسان نبوده و از نظر مشتری و تولیدکننده بعضی از آنها دارای درجه اهمیت بالاتری هستند. بنابراین با وزن‌دهی می‌توان درجه اهمیت هر یک از خواسته‌های مشتری را تعیین کرد. در بخش تعیین اهمیت نسبی هر خواسته، مشتری به قضاوت راجع به عملکرد شرکت در مورد تامین هر یک از خواسته‌های خود می‌پردازد. پس از تعیین خواسته‌های مشتری و درجه اهمیت آنها، تیم QFD مشخصه‌های فنی (How) را که بر یک یا تعداد بیشتری از این خواسته‌ها تاثیرگذار باشد استخراج کرده و برای نشان دادن میزان تاثیر هر یک از مشخصه‌های فنی در برآورده کردن خواسته‌های مشتری، در ماتریس رابطه، Rij یا میزان رابطه میان iمین What با jمین How به صورت معیارهای لفظی قوی، متوسط، ضعیف و غیره بیان می‌شود. در ماتریس همبستگی در سقف خانه کیفیت، میزان همبستگی میان مشخصه‌های فنی بیان می‌گردد.

از مهم‌ترین مزایای کاربرد QFD کاهش زمان تحقق محصول و وجود فرم‌های مختلف خانه کیفیت است که بسته به نیاز کاربران و نوع پروژه می‌توان بکار گرفت.

 

تحقق مشتری‌مداری در همراه اول با کاربرد AHP-QFD و متغیرهای Fuzzy/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه شفاهی


گروه کاشانه

ریسک ترکیبی از خطر و فرصت است

در اصطلاحات اقتصادی نرخ تنزیل اصطلاحا، هزینه فرصت از دست‌رفته است. تعیین نرخ تنزیل مناسب برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها با دانستن دو اصل کلی امکان‌پذیر است:

 

- یک دلار در زمان حال دارای توان بیشتری از یک دلار در زمان آینده است. (ارزش زمانی پول)

- یک دلار که تضمین‌شده و اصطلاحا، ایمن است، دارای ارزش بیشتری در مقایسه با یک دلار دارای ریسک می‌باشد.

 

بنا به دلایل اثبات‌شده متعدد، در ارزیابی طرح‌ها و برای تفسیر بهتر شرایط هر طرح، جریان‌های نقدی به ارزش فعلی خود تنزیل داده می‌شوند که این امر توسط یک نرخ تنزیل مشخص و هدفمند و با در نظر گرفتن دو اصل مطرح‌شده انجام می‌شود.

 

می توان نرخ تنزیل را به دو فاکتور مجزا تقسیم کرد:

 

1- نرخ تنزیل بدون ریسک

نرخ تنزیل بدون ریسک نرخ بازگشت سرمایه‌ای است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند بدون وجود ریسک آن را کسب کنند. این مقدار از نرخ بازگشت سرمایه، مقداری است که بدون توجه به اتفاقات و حوادث اقتصادی، مورد تقاضای سرمایه‌گذاران است. در جوامع مختلف عموما این نرخ در حدود متوسط نرخ بازگشت سرمایه ناشی از سرمایه‌گذاری در موسسات معتبر دولتی در نظر گرفته می‌شود.

 

2- فاکتور ریسک

این نرخ، نرخی است که بابت ریسک موجود در جریان‌های نقدی به نرخ تنزیل بدون ریسک اضافه می‌شود. ریسک عبارت است از متوسط مغایرت ارزش آینده دارایی از ارزش مورد انتظار آن. در تحلیل پروژه‌ها، ریسک به صورت انحراف از جریان‌های نقدی پیش‌بینی‌شده تعریف می‌شود.

 

در یک سطح مشخص از درآمد در یک طرح به خصوص در بسیاری از جریان‌های نقدی طرح‌های موجود هر چه میزان ریسک یک سرمایه‌گذاری کمتر باشد، ارزش فعلی آن بالاتر است و برعکس. در این جا سوالی که مطرح می‌شود این است که ریسک در ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها چگونه تعیین می‌شود.

از آنجایی که تعیین نرخ تنزیل مناسب از مهم‌ترین مسائل موجود در ارزیابی یک طرح تجاری یا سرمایه‌گذاری می‌باشد، مطالعات زیادی توسط دانشگاهیان و متخصصین برای کم کردن اثر ریسک روی نرخ تنزیل و هزینه سرمایه (Cost of Capital) انجام شده است. نکته قابل توجه که نباید از آن غافل شد این است که در گذشته، ریسک همواره به عنوان یک عامل منفی در نظر گرفته میشد تا آنجایی که در فرهنگ لغات Webster ریسک به صورت در معرض خطر یا زیان بودن تعریف شده است اما چینی‌ها ریسک را به طور کلی ترکیبی از خطر و فرصت می‌دانند. این می‌تواند یک تعریف بسیار خوب باشد که اصول اساسی موجود در مباحث مالی را در خصوص رابطه ریسک و نرخ بازگشت سرمایه منعکس می‌سازد. به عبارت دیگر می‌توان اینگونه تفسیر کرد که فرصت سرمایه‌گذاری که ریسک بالاتری دارد باید بازگشت سرمایه بالاتری را نتیجه دهد.

 

ریسکی که یک سازمان با آن روبروست می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

- ریسک مختص به یک پروژه

- ریسک رقابتی: این ریسک شامل عواملی است که اساسا از وضعیت رقبا ناشی می‌شود.

- ریسک ویژه صنعت: این ریسک شامل عواملی است که کلیه جریان‌های نقدی یک صنعت خاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

- ریسک بین‌المللی: این ریسک ناشی از وضعیت جریان‌های نقدی است که در قالب واحدهای پولی مختلف قرار دارند.

- ریسک بازار: این ریسک منعکس‌کننده عواملی است که متاثر از عوامل کلان اقتصادی هستند و این عوامل ضرورتا، تمامی سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

از آنجایی که تعریف جهانی پذیرفته‌شده‌ای برای ریسک وجود ندارد برای مقاصد مالی و در موارد مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ یا کوچک در حدود 20 تا 25 سال اخیر، افراد به سمت در نظر گرفتن ریسک به عنوان انحراف استاندارد (Variance) میزان بازگشت سرمایه سوق داده شده‌اند. این انحراف می‌تواند به صورت انحراف استاندارد هزینه‌ها (تا بدین وسیله وجود هزینه‌های غیرمنتظره محتمل بیان شود) و یا انحراف استاندارد درآمدها (تا بدین وسیله تغییرات درآمدی بیان شود) در نظر گرفته شود.

 

ارزیابی اقتصادی پروژه‌های بدون درآمد/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه شفاهی


گروه کاشانه

گسترش کیفی عملکرد

امروزه تنها برخورداری از بازارهای گسترده نمی‌تواند ضامن بقای سازمان‌ها باشد بلکه موفقیت آنها منوط به سرعت درک نیازهای مشتریان و تامین به موقع این نیازهاست. از آنجا که سازمان‌ها قادر به تامین طیف گسترده خواسته‌های مشتریان خود نمی باشند، بنابراین پس از تعیین خواسته‌ها، اولویت‌بندی آنها، سازمان را در راستای تلاش در تامین آن دسته از خواسته‌های مشتریان که در درجات بالاتری از اهمیت قرار دارند یاری می‌رساند. در ادامه، موفقیت سازمان‌ها منوط به اولویت‌بندی آن دسته از اقداماتی است که آنها را قادر به تحقق خواسته های اولویت‌بندی‌شده مرحله قبل می‌کند.

گسترش کیفی عملکرد (Quality Function Deployment) فرایندی نظام‌یافته است که با هدف تامین خواسته‌های مشتری شروع می‌شود و پس از جمع‌آوری خواسته‌ها که اصطلاحا ندای مشتری (Voice of Customer) نامیده می‌شود، آنها را به مشخصات کیفی محصول و یا خدمت ترجمه می‌کند آنگاه ضمن یک سری عملیات محاسبات ماتریسی پارامترهایی را که در دست‌یابی به آن خواسته‌ها مهم‌اند برجسته نموده، فرایند دست‌یابی به آنها را طراحی می‌کند. نیازهای مشتری و رابطه آنها با کاراکترهای طراحی، عوامل تعیین‌کننده در متدولوژی QFD هستند. ابزار QFD برای ترجمه و انطباق نیازهای کیفی مشتری به نیازهای کمی تیم طراحی است بنابراین می‌توان گفت QFD ابزاری برای ترجمه صدای مشتری به مشخصات فنی محصول یا خدمت است.

برای نخستین بار QFD در سال 1972 در صنایع سنگین Mitsubishi ژاپن در رابطه با طراحی کشتی‌های بزرگ (بندر کوبه) مطرح شد. پس از آن در ژاپن و بعدها در سال 1980 در امریکا رشد سریعی یافت.

شرکت Toyota با کاربرد این ابزار موفق شد هزینه‌های تولید را به 60 درصد و زمان لازم جهت توسعه محصول را به 30 درصد طی سال‌های 77 تا 84 تقلیل دهد. در فهرست اسامی نخستین کاربران QFD نام کمپانی موتور Ford، IBM، Toyota، Philips، AT&T و Xerox به چشم می‌خورد.

 

تحقق مشتری‌مداری در همراه اول با کاربرد AHP-QFD و متغیرهای Fuzzy/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه شفاهی


گروه کاشانه

اثربخشی زنجیره تامین

در عصر رقابت برمبنای زمان، زنجیره تامین می‌بایست توانایی رفع نیازهای مشتریان را برای تحویل سریع، کارا و اثربخش داشته باشد و می‌بایست تامین را در زمان اوج مصرف و همچنین زمان‌های دیگر کاملا یکنواخت نماید. برای داشتن چنین توانایی‌هایی، زنجیره تامین باید پاسخگوی نیازهای بازار باشد.

اما از طرفی نیازمندی‌ها و الزامات فزاینده و همچنین متغیر مشتریان سبک جدیدی از مدیریت و به خصوص رویکردی جدید جهت برآورد اثربخشی فعالی‌ های مدیریت زنجیره تامین را الزام می‌نماید. اندازه‌گیری اثربخشی، جزیی حیاتی از رویکرد فرایندی مدیریت کیفیت می‌باشد که از بهبود مستمر و استاندارد ISO9001:2000 ناشی می‌شود.

دو اصطلاح اثربخشی (Efficiency) و کارایی (Effectiveness) معنای بسیار وسیعی دارند. مطابق استاندارد ISO9001:2000، کارایی، میزان تحقق فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و حصول نتایج موردنظر است و اثربخشی، ارتباط بین نتایج به دست‌آمده و منابع صرف‌شده تعریف می‌شود.

ما به دنبال کسب ارزش مناسب برای مشتریان به عنوان عامل تعیین‌کننده استراتژی مدیریت زنجیره تامین هستیم که این موضوع ضرورت رویکردهای مختلف برای مدیریت زنجیره تامین و به خصوص جهت برآورد اثربخشی کلی آن را الزام می‌نماید. موفقیت و شکست زنجیره تامین در بازار در نهایت توسط مشتری یا مصرف‌کننده نهایی تعیین می‌شود.

رساندن کالای درست در قیمت و زمان مناسب به مصرف‌کننده، نه تنها مهم‌ترین عامل برای موفقیت رقابتی است بلکه نقش کلیدی در بقای یک نهاد تجاری دارد بنابراین در راستای برقراری یک استراتژی جدید زنجیره تامین، رضایت مشتری و شناخت بازار عناصر حیاتی و ضروری در این عرصه هستند. تنها زمانی که محدودیت‌های بازار شناخته شده باشند، یک واحد می‌تواند به تهیه، استخراج و توسعه استراتژی در جهت پوشش نیازهای زنجیره تامین و در واقع مشتری نهایی اقدام کند.

اثربخشی رابطه بین نتایج به دست‌آمده و منابع صرف شده است. هزینه‌های کیفیت، میزان مخارج صرف‌شده در واحدهای سازمانی جهت تضمین کیفیت محصولات را ارائه می‌دهد و از این طریق اثربخشی فرایندها نشان داده می‌شود. از این رو هزینه‌های کیفیت یکی از معیارهای برآورد کارایی فرایندها در مدیریت زنجیره تامین می‌باشد. این امر اساس تحلیل نتایج را فراهم می‌آورد و تعیین مکان‌های واقعی در فرایند زنجیره تامین که می‌توان در آنجا هزینه‌ها را کاهش داد را امکان‌پذیر می‌سازد.

اثربخشی به استراتژی مدیریت زنجیره تامین و اهدافی که از این استراتژی نتیجه می‌شود نیز مرتبط است. اثربخشی در مدیریت زنجیره تامین را می‌توان به عنوان یک قابلیت در تحقق استراتژی زنجیره تامین و نیل به اهداف برنامه‌ریزی شده تعریف نمود. با یک دید کلی به اثربخشی، می‌توان به ابعاد مختلف آن (مالی، بازار، فرایندها، یادگیری) اشاره نمود.

 

ارزیابی اثربخشی مدیریت زنجیره تامین از طریق بکارگیری کارت امتیاز متوازن/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه پوستری


گروه کاشانه

رقابت زنجیره‌های تامین

سازمان‌های تجاری و صنعتی به طور مستمر پاسخ و واکنش به تقاضای مشتری را مدنظر و توجه دارند تا به این ترتیب مزیت‌های رقابتی خود را در میان رقباشان حفظ کنند. مدیریت زنجیره تامین به واسطه تمرکز بر جریان‌های اطلاعات، مواد و نقدینگی از فروشندگان به مشتریان و بالعکس توجه زیادی را به خود معطوف کرده است.

از ویژگی‌های کلیدی کسب و کار امروزی این ایده است که این زنجیره‌های تامین هستند که با هم در رقابتند نه سازمان‌ها و شرکت‌های منفرد و موفقیت یا شکست زنجیره‌های تامین نهایتا از دیدگاه مشتری نهایی و در بازارهای محصولات و خدمات ارزیابی می‌گردد.

به دست آوردن محصول مورد نظر در زمان مورد نظر و مناسب برای عرضه به مشتری نه تنها محور اصلی برای موفقیت رقابتی است بلکه کلید بقا در میدان رقابت می‌باشد از این رو رضایت مشتری و درک بازار از عناصر حیاتی است که باید هنگام تعیین یک استراتژی برای زنجیره تامین مدنظر قرار گیرد.

سنجش‌ها درجه تحقق اهداف مورد نظر را بیان می‌کنند که میانگینی از وضعیت گذشته می‌باشد و پیش‌بینی رشد وضعیت در مراحل بعدی را امکان‌پذیر می‌سازد. سنجش‌ها باید خصوصیات زیر را داشته باشند:

 

- مرتبط با اهداف استراتژیک مدیریت زنجیره تامین باشد.

- کنترل شده باشد: ممکن است افراد مقادیر سنجش‌ها را به واسطه فعالیت‌های در حیطه خود، واقعی نشان ندهند.

- سادگی: قواعد محاسبه آنها آسان و قابل فهم باشد.

- اطمینان: سنجش‌ها نبایستی خیلی سخت و به اصطلاح استادکارانه باشند.

- امکان پخش: در سطوح مختلف سازمان قابل تفسیر کردن باشد.

- قابل اندازه‌گیری: بیان آن با ارقام بدون صرف هزینه زیاد ممکن باشد.

 

ارزیابی اثربخشی مدیریت زنجیره تامین از طریق بکارگیری کارت امتیاز متوازن/ ششمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع/ ارائه پوستری


گروه کاشانه

روزنوشت

استعاره‌ها برخی جنبه‌های تحول را بزرگ‌تر و برخی را کوچک‌تر جلوه داده و یا نادیده می‌گیرند بنابراین مانند فیلترهایی عمل می‌کنند که یک تفسیر منتخب را ارائه می‌دهند.

 

137- برای مبارزه با فساد اطمینان حاصل کنید که روند ساده و کوتاه است. مردم رشوه می‌دهند تا فرایند پیچیده را ساده کنند.

138- همه موفقیت‌های این دنیا از سخت‌کوشی حاصل می‌شود.

139- نه تصادف، نه سرنوشت هیچ کدام نمی‌توانند مانع تحقق خواست یک نفس مصمم شوند.

140- هیچ شکستی در زندگی نهایی نیست، تنها تمرینی است برای حضور در نبردی بزرگ‌تر.

141- برنامه‌ریزی نکردن یعنی برنامه‌ریزی برای شکست.

142- دانستن کافی نیست باید اقدام کرد، خواستن کافی نیست باید کاری کرد.

 

کتاب‌نامه فرا


گروه کاشانه